Friday, March 14, 2014

Forum Aku Firsthand Bukan Secondhand

Alhamdulillah, berkesempatan menghadiri Forum Aku Firsthand, Bukan Lagi Secondhand
anjuran Kolej Kedua UPM sempena Run For Life 3.0 " a chance to change "
Moderator: Alham Raja Lawak
Ahli Panel : IM Nazrul, Aiman Azlan dan Yatt Hamzah

Tajuk forum nie berkait rapat dengan Hijrah.
Apa maksud hijrah? Hijrah bermaksud perpindahan. Peristiwa hijrah, sesuatu perubahan yang dilakukan Nabi Muhammad dan Para Sahabat untuk menyebarkan Islam. Sampai sekarang kita boleh rasa nikmat
Iman dan Islam. Alhamdulillah! Hijrah, semua orang kena buat dan hijrah bukan sekali, tetapi berkali-kali sepanjang kita hidup.


  • Dalam setiap lubuk hati manusia ini,ada satu kekosongan yang hanya dapat diisi dengan mengingati Allah, menjadi hamba Allah. Oleh itu, sentiasalah melakukan suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-NYA.
  • Tujuan kita hidup adalah untuk memilih jalan selepas mati yang kekal abadi, iaitu alam akhirat. Ada dua pilihan jalan yang boleh kita pilih, jalan menuju ke Syurga ataupun jalan menuju ke Neraka.
  • Islam always balance, Islam does not extrem.
Langkah Pertama untuk Hijrah:
  • Mencari kawan yang baik. (mendekati mereka yang apabila kita melihat mereka, kita ingin buat kebaikan, kita rasa dekat dengan Allah)
  • Menjadi kawan yang baik. (bukan ja kita tercari-cari, "aku tak ada kawan yang baik, semua mat rempit, semua kaki disko *contoh*, tetapi biarlah kita yang menjadi baik)
  • Pergilah ke tempat-tempat yang baik. (persekitaran kita nie penting, ia boleh mempengaruhi diri kita, *contoh* kita pergi ke konsert2 hiburan, campur lelaki dan permpuan, bersentuhan.. tak ke tu dah cemarkan diri kita sedikit demi sedikit? batas pergaulan tu penting)
Macam mana nak kekalkan Istiqomah
  • Mujahadah, berperang melawan nafsu kita sendiri. Boleh jadi apa yang kita suka itu buruk untuk kita, dan boleh jadi yang kita benci itu adalah yang terbaik utuk kita. Berfikir hendaklah berlandaskan iman dan hati. Tak boleh logik akal semata. Islam bukan agama yang boleh kita fikir dengan logik akal, contohnya, "alaaa, makan sikit je makanan orang ni, takkan tu pon effect kot, sikittt jaaa... " Islam tak ajar begitu, Islam agama yang sempurna. Islam tidak akan mencampurkan antara hak(baik) dan batil(jahat).
  • Istiqamah. walaupun susah, saat kita susah melalui "bahagian" susah itu, nescaya apabila kita tak lakukannya, pasti rasa tak cukup. Contohnya, paksa diri pakai stoking. mula2 rasa malu, orang pandang pelik jaaa... tapi bila dah lama2 istiqamah, faham kenapa kena pakai stoking (sebab kaki aurat) bila kita nak keluar ja mana2, mesti stoking akan sentiasa dipakai, kalau tak pakai, rasa tak cukup, rasa tak selamat. :) Bertindaklah pakai stoking! ^_^
Berhijrah mesti ada cara:
  1. Azam kena kuat. jangan hangat-hangat tahi ayam.
  2. Berdoa. Dimana-mana sahaja, sesungguhnya doa itu dapat menguatkan kita. Percaya Allah Maha Mendengar.
  3. Pilih sahabat yang baik. Apabila melihat mereka, teringat Allah.
  4. Cari suasana tarbiah. Apa itu tarbiah? “Cara ideal dalam berinteraksi dengan fitrah manusia, baik secara langsung melalui kata-kata maupun secara tidak langsung dalam bentuk keteladanan, sesuai dengan sistem dan peringkat khusus yang diyakini, untuk memproses perubahan dalam diri manusia menuju kondisi yang lebih baik”. Kena berani berubah, jangan takut. Melakukan  perubahan dari sekecil-kecil benda hingga sebesar-besar benda. Contoh, selalu dengar hitz fm tukar pada dengar Ikim fm :)
  5. Jangan bertangguh! Niat dalam hati nak berubah dah ada, tapi cakap dalam hati, biarlah dulu, nanti lah.. Jangan sia-siakan hidayah Allah. Allah sudah putikkan dalam hati supaya berubah, tapi kita yang bertanggguh. Tak take action. Takut nanti, tak sempat. Ajal menjemput kita dahulu.
  6. Jangan sekadar belajar, tetapi tak buat. Contoh, dah tahu cara tutup aurat yang sempurna macam mana... (aurat perempuan seluruh tubuh badan, kecuali tangan dan muka)  , tetapi tak juga tutup aurat dengan sempurna. Rugi sangat!
Aplikasi konsep Hijrah dalam kehidupan dan medium yang sesuai:
  • Muda itu bukan sahaja dari segi umur. Tetai mestilah ada semangat ketermudaan.
  • Menjadi pemuda yang beribadah kepada Allah.
  • Kita perlu ada masa duduk sorang-sorang, renung balik diri kita sekarang. Dulu lagi baik atau sekarang lagi baik? Ke sama jaaa dari dulu, tak berubah-ubah. Rugi sangat kalau tak ada peningkatan.
  • Rosaknya pemuda, disebabkan dia tidak tahu mengurus dirinya sewaktu dia muda.
  • Waktu study nie lah nak belajar betul-betul. Tiada komitmen lain seperti kena fikir keluarga dan sebagainya.
  • Masa muda ni lah MASA YANG PALING PENTING.
Mengamalkan Cara Hidup Islam:
  • Islam has the best product, but the worst salesman. Kat sini kita kena faham yang produk Islam yang sebenar mestilah berkualiti, tetapi yang mencacatkannya ialah oarang Islam yang tidak mengamalkan Islam. Banyak zaman sekarang dapat kita lihat, Islam hanya di dalam IC, cara hidup? tiada beza dengan mereka yang bukan Islam.
  • Menjadi pemuda Islam yang berwawasan, rajin, berakhlak mulia, bepersonaliti tinggi dan menjadi contoh kepada orang lain. Tunjukkan, orang Islam semuanya terbaik. 
Cara Menghadapi "Gangguan" ketika berhijrah:
  • Antara contoh2 gangguan, " bajet bagus je budak nie, baru pakai tudung labuh sikit, dah nak ceramah kat orang macam ustazah"   " ceyh... budak masjid konon " dan yang seangkatan dengannya..
  • Katakan pada diri, Inilah ujian yang diberikan Allah. Allah tidak akan membebani seseorang itu, jika dia tidak mampu menanggunggnya. Allah knows everything.
  • Katakan pada dri, Nak Berubah, mestilah terima segala macam ujian. Ia macam package :)
  • Aalah sangat ujian yang kita terima ni kalau nak dibandingkan dengan Rasulullah SAW yang penah suatu ketika dahulu, dibaling dengan batu oleh orang-orang yang menentangNya sampai bertakung kasutnNya dengan darah.. Allahu... :'( kita? orang pandang pelik sikit, dah rasa down... Kita kena Kuat! 
  • Sabar -> Solat-> zikir -> doa banyak-banyak supaya dikuatkan hati
  • Fokus tujuan kita untuk mengejar syurga di Akhirat kelak. Dunia nie hanyalah sementara. Tempat kita mencari bekalan untuk akhirat.
  • Semuanya memerlukan pengorbanan kerana Syurga Allah itu mahal. Sesiapa yang mahukannya, mestilah Mengerjakan segala suruhan Allah untuk mendapatkannya.
  • SEGALANYA BERMULA DENGAN DIRI SENDIRI



Semoga Mendapat Ilmu Yang Bermanfaat.
Sharing Is Caring ^_^
Baru berkesempatan nak kongsi :)


No comments:

Post a Comment