Sunday, March 16, 2014

Rindu :')


Bismillah...
hati tak tahan... rindu mak abah :'(
bila nak balik nie...
hari-hari telefon, tahan air mata...
semoga mak abah sihat2 selalu...
minta maaf sebab setiap minggu mak tanya...
"minggu nie adik balik kan?"
hmmm...

minggu depan da test 1...
semoga dipermudahkan...
semoga sihat selalu...
semoga emosi stabil...
Allah.. :'(


semoga diri ini terus kuat menghadapi hari-hari mendatang....
“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)




Friday, March 14, 2014

Forum Aku Firsthand Bukan Secondhand

Alhamdulillah, berkesempatan menghadiri Forum Aku Firsthand, Bukan Lagi Secondhand
anjuran Kolej Kedua UPM sempena Run For Life 3.0 " a chance to change "
Moderator: Alham Raja Lawak
Ahli Panel : IM Nazrul, Aiman Azlan dan Yatt Hamzah

Tajuk forum nie berkait rapat dengan Hijrah.
Apa maksud hijrah? Hijrah bermaksud perpindahan. Peristiwa hijrah, sesuatu perubahan yang dilakukan Nabi Muhammad dan Para Sahabat untuk menyebarkan Islam. Sampai sekarang kita boleh rasa nikmat
Iman dan Islam. Alhamdulillah! Hijrah, semua orang kena buat dan hijrah bukan sekali, tetapi berkali-kali sepanjang kita hidup.


  • Dalam setiap lubuk hati manusia ini,ada satu kekosongan yang hanya dapat diisi dengan mengingati Allah, menjadi hamba Allah. Oleh itu, sentiasalah melakukan suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-NYA.
  • Tujuan kita hidup adalah untuk memilih jalan selepas mati yang kekal abadi, iaitu alam akhirat. Ada dua pilihan jalan yang boleh kita pilih, jalan menuju ke Syurga ataupun jalan menuju ke Neraka.
  • Islam always balance, Islam does not extrem.
Langkah Pertama untuk Hijrah:
  • Mencari kawan yang baik. (mendekati mereka yang apabila kita melihat mereka, kita ingin buat kebaikan, kita rasa dekat dengan Allah)
  • Menjadi kawan yang baik. (bukan ja kita tercari-cari, "aku tak ada kawan yang baik, semua mat rempit, semua kaki disko *contoh*, tetapi biarlah kita yang menjadi baik)
  • Pergilah ke tempat-tempat yang baik. (persekitaran kita nie penting, ia boleh mempengaruhi diri kita, *contoh* kita pergi ke konsert2 hiburan, campur lelaki dan permpuan, bersentuhan.. tak ke tu dah cemarkan diri kita sedikit demi sedikit? batas pergaulan tu penting)
Macam mana nak kekalkan Istiqomah
  • Mujahadah, berperang melawan nafsu kita sendiri. Boleh jadi apa yang kita suka itu buruk untuk kita, dan boleh jadi yang kita benci itu adalah yang terbaik utuk kita. Berfikir hendaklah berlandaskan iman dan hati. Tak boleh logik akal semata. Islam bukan agama yang boleh kita fikir dengan logik akal, contohnya, "alaaa, makan sikit je makanan orang ni, takkan tu pon effect kot, sikittt jaaa... " Islam tak ajar begitu, Islam agama yang sempurna. Islam tidak akan mencampurkan antara hak(baik) dan batil(jahat).
  • Istiqamah. walaupun susah, saat kita susah melalui "bahagian" susah itu, nescaya apabila kita tak lakukannya, pasti rasa tak cukup. Contohnya, paksa diri pakai stoking. mula2 rasa malu, orang pandang pelik jaaa... tapi bila dah lama2 istiqamah, faham kenapa kena pakai stoking (sebab kaki aurat) bila kita nak keluar ja mana2, mesti stoking akan sentiasa dipakai, kalau tak pakai, rasa tak cukup, rasa tak selamat. :) Bertindaklah pakai stoking! ^_^
Berhijrah mesti ada cara:
  1. Azam kena kuat. jangan hangat-hangat tahi ayam.
  2. Berdoa. Dimana-mana sahaja, sesungguhnya doa itu dapat menguatkan kita. Percaya Allah Maha Mendengar.
  3. Pilih sahabat yang baik. Apabila melihat mereka, teringat Allah.
  4. Cari suasana tarbiah. Apa itu tarbiah? “Cara ideal dalam berinteraksi dengan fitrah manusia, baik secara langsung melalui kata-kata maupun secara tidak langsung dalam bentuk keteladanan, sesuai dengan sistem dan peringkat khusus yang diyakini, untuk memproses perubahan dalam diri manusia menuju kondisi yang lebih baik”. Kena berani berubah, jangan takut. Melakukan  perubahan dari sekecil-kecil benda hingga sebesar-besar benda. Contoh, selalu dengar hitz fm tukar pada dengar Ikim fm :)
  5. Jangan bertangguh! Niat dalam hati nak berubah dah ada, tapi cakap dalam hati, biarlah dulu, nanti lah.. Jangan sia-siakan hidayah Allah. Allah sudah putikkan dalam hati supaya berubah, tapi kita yang bertanggguh. Tak take action. Takut nanti, tak sempat. Ajal menjemput kita dahulu.
  6. Jangan sekadar belajar, tetapi tak buat. Contoh, dah tahu cara tutup aurat yang sempurna macam mana... (aurat perempuan seluruh tubuh badan, kecuali tangan dan muka)  , tetapi tak juga tutup aurat dengan sempurna. Rugi sangat!
Aplikasi konsep Hijrah dalam kehidupan dan medium yang sesuai:
  • Muda itu bukan sahaja dari segi umur. Tetai mestilah ada semangat ketermudaan.
  • Menjadi pemuda yang beribadah kepada Allah.
  • Kita perlu ada masa duduk sorang-sorang, renung balik diri kita sekarang. Dulu lagi baik atau sekarang lagi baik? Ke sama jaaa dari dulu, tak berubah-ubah. Rugi sangat kalau tak ada peningkatan.
  • Rosaknya pemuda, disebabkan dia tidak tahu mengurus dirinya sewaktu dia muda.
  • Waktu study nie lah nak belajar betul-betul. Tiada komitmen lain seperti kena fikir keluarga dan sebagainya.
  • Masa muda ni lah MASA YANG PALING PENTING.
Mengamalkan Cara Hidup Islam:
  • Islam has the best product, but the worst salesman. Kat sini kita kena faham yang produk Islam yang sebenar mestilah berkualiti, tetapi yang mencacatkannya ialah oarang Islam yang tidak mengamalkan Islam. Banyak zaman sekarang dapat kita lihat, Islam hanya di dalam IC, cara hidup? tiada beza dengan mereka yang bukan Islam.
  • Menjadi pemuda Islam yang berwawasan, rajin, berakhlak mulia, bepersonaliti tinggi dan menjadi contoh kepada orang lain. Tunjukkan, orang Islam semuanya terbaik. 
Cara Menghadapi "Gangguan" ketika berhijrah:
  • Antara contoh2 gangguan, " bajet bagus je budak nie, baru pakai tudung labuh sikit, dah nak ceramah kat orang macam ustazah"   " ceyh... budak masjid konon " dan yang seangkatan dengannya..
  • Katakan pada diri, Inilah ujian yang diberikan Allah. Allah tidak akan membebani seseorang itu, jika dia tidak mampu menanggunggnya. Allah knows everything.
  • Katakan pada dri, Nak Berubah, mestilah terima segala macam ujian. Ia macam package :)
  • Aalah sangat ujian yang kita terima ni kalau nak dibandingkan dengan Rasulullah SAW yang penah suatu ketika dahulu, dibaling dengan batu oleh orang-orang yang menentangNya sampai bertakung kasutnNya dengan darah.. Allahu... :'( kita? orang pandang pelik sikit, dah rasa down... Kita kena Kuat! 
  • Sabar -> Solat-> zikir -> doa banyak-banyak supaya dikuatkan hati
  • Fokus tujuan kita untuk mengejar syurga di Akhirat kelak. Dunia nie hanyalah sementara. Tempat kita mencari bekalan untuk akhirat.
  • Semuanya memerlukan pengorbanan kerana Syurga Allah itu mahal. Sesiapa yang mahukannya, mestilah Mengerjakan segala suruhan Allah untuk mendapatkannya.
  • SEGALANYA BERMULA DENGAN DIRI SENDIRI



Semoga Mendapat Ilmu Yang Bermanfaat.
Sharing Is Caring ^_^
Baru berkesempatan nak kongsi :)


Monday, March 3, 2014

~ Usrah Fitrah ~

Usrah :)
Setelah lama tak bertemu dengan semua usrahmates,
Kak naqibah cadangkan kami buat rehlah...
Tugas dah dibahagi-bahagikan melalui group whatsapp
Jah dapat ajk pengangkutan dgn Hanis
Jadi drebar... n kena buat poster.. Jah x reti adope photoshop bagai uhh..

23 FEBRUARI 2014 (Ahad)

Poster yg x seberapa... :3

Alhamdulillah.. semuanya berjalan lancar seperti yg dirancang...
Bertolak dari kolej 17 selepas zuhur *masa telah ditukar* menuju Seri Serdang, makan dulu.. semua x makan lagi dari pagi... lapar kemain.. :D lepas tu baru gerak ke Wet Land, Putrajaya..
Tapi x dapat main basikal kat wet land.. sesat.. x tau kat mana tempat nak sewa basikal..
3,4 kali pusing -_- x pe r.. x de rezeki... :)

First sampai wet land tu terus pergi menara tinjau dye...
Dimulakan dengan sedikit taaruf, beritahu karton yg digemari dan beritahu perkara yang kita tak pernah bagitau kat orang (usrahmates) yang ada kat sini.
Seronok dapat tau apa perkara yang misteri nie, semua lepas tau tu.. " OWWHHHH "  :)
Cerita Zila paling best n panjang ^_^ *tak sangka zila, tak sangka.. :p 

bulatan gembira di menara tinjau Wet Land,Putrajaya

selepas beraktiviti di Wet Land, lepas solat asar, kami bergerak ke Masjid Putra..
Jem yang amat... nasib dapat r parking tepi2 jalan tu...
kat sini sesi penutup.. :( nak balik dah.. hmm.. semua jaga emosi, tak mau nangeh2.. kat Putrajaya nie, malu org tengok... hehe... * last usrah penutup masa asasi, semua berderai air mata, maafkan Jah yang menjadi pencetus air mata.. korang ingat x sesi luahan hati tu..? :') 


Bulatan gembira di sebelah Perkarangan Masjid Putra, Putrajaya

Lepas habis nie, hantar semua balik ke kolej masing-masing..
Semoga kita berjumpa lagi sahabat.. :') tak lupa juga buat new usrahmates yg x dapat join, Daina.. nanti kita gather lagi macam ni ea... tak moh sedih-sedih... 

Ukhwah Fillah Abadan Abada.
Indahnya berUkhwah kerana Allah ^_^


Pertama kali JAh join usrah, masa di Asasi, Mira yang ajak..
terima kasih Mira... kerana mula dr sini, sedikit demi sedikit mula berubah..
Janggal ketika mula-mula ingin berubah, contohnya, pakai stoking, kaki tu pon aurat :')
insyaAllah diikuti dengan yang lain-lain...
Alhamdulillah, Allah pertemukan Jah dengan mereka.. sahabat yang sering membantu,
menegur, menolong ketika sakit, belajar sama-sama...
Kadang peluang dah ada depan mata, kita tak ambil... ruginya.. :(
Bukan sahaja untuk usrahmates ja, tetapi untuk semua.. kawan sekolah semua...
Jom kita sama2 menuju redha Allah, insyaAllah.. semoga Allah redha..

Seronok bila junior sekolah tanya, " kak Jah, best ke usrah? selalu nampak kak jah post pasal usrah.. "
dekat sekolah Jah, x da usrah... maybe sebab tak da siapa yg beritahu..
jujur cakap, pertama kali dengar perkataan usrah, semasa di asasi...
tertanya dalam diri, " perlu ke usrah semua nie? "
kali pertama pergi usrah, berat rasanya... rasa macam tak layak.. usrah semua ni untuk budak-budak baik je nie.. untuk budak-budak sekolah agama jea.. punyalah JAHIL diri nie fikir macam tuh... -_-
lama kelamaan pergi usrah, rasa seronok.. banyak ilmu-ilmu yang dikongsikan akak naqibah.. sahabat-sahabat.. semua sempoi-sempoi bercerita dalam usrah.. hilang semua perasaan gemuruh n persoalan-persoalan tuh... teringat soalan yang buat Jah tergamam, kak naqibah tanya, " apa tujuan hidup awak? " masa tu, blur.. lepas tu jawab, " nak gembirakan mak dan ayah.. "    Lepastu kak naqibah perbetulkan lagi tujuan hidup yang sebenar, iaitu, MENCARI REDHA ALLAH,  buatlah segala macam apa pon di dunia nie, asalkan mendapat Redha Allah... Taat Perintah Allah dan Meninggalkan Segala LaranganNYA.. insyaAllah hidup kita akan diberkati...Letakkan Allah di tangga teratas dalam Hati kita... niatkan buat segala perkara kerana Allah... biarlah betul pada caranya, kerana Niat tidak menghalalkan cara...
Betul, usrah nie satu keperluan.. . :) 


click untuk besarkan gambar :)

 click untuk besarkan gambar :)

click untuk besarkan gambar :)
*Rukun Usrah* 

click untuk besarkan gambar :)
*betulkan balik tanggapan awal kita*


click untuk besarkan gambar :)
*pelbagai 'method' dalam usrah*

click untuk besarkan gambar :)
*Fahami Konsep Usrah sebenar*


sampai di sini sahaja, semoga bertemu kembali..
tegur Jah mana yang salah ea, Jah baru belajar...
nie hanyalah perkongsian dari Jah buat semua...
semoga dapat sesuatu...
 semoga kita menjadi Hamba Allah yang lebih baik daripada semalam..
hari lepas tak menentukan kita pada hari esok, 
hari ini yang akan menentukan siapa kita hari esok...
niat dah ada, bertindaklah sedikit demi sedikit.. insyaAllah Allah permudahkan..
bersangka baiklah dengan setiap ujian Allah, pasti ada hikmah disebalik segala yang berlaku..

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…     ( Al-Baqarah: 286)

“Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (al-Insyirah : 6)





Sunday, March 2, 2014

Perkongsian Ilmu

*PU Rahmat ditukar kepada Ustaz Khairul Amri

Bismillahirrahmanirrahim.. Jah nak kongsikan sedikit point yang Jah dapat daripada Forum nie...
Jah banyak guna point form... harap dapat faham, kalau ada yang salah n silap, harap tegur ea...

Forum Adakah Aku Masih Umatmu...
  • Persoalan nie, kita tujukan kepada diri kita sendiri.. bukan soalan yg kita tanya pada Nabi...
  • Kalau kita mengaku sebagai umat Nabi Muhammad SAW, bukan sekadar mengaku pada bibir, sebab apa? Bibir kita selalu berbohong..
  • Kita mestilah buktikan dengan TINDAKAN.
  • Mengikut segala panduan yang telah diteraskan dalam Al-Quran dan Hadis.
  • Mengikut segala syariat Nabi, tak boleh pilih-pilih.. mana kita suka, kita ambil, mana yang kita tak suka, tolak tepi.. contohnya, Kahwin empat.. suka, ikut.. tapi bila suruh tutup aurat, tak suka.. sebab panas dan macam-macam lagi alasan yang direka semata-mata ingin selesa dunia, ditolak... Nabi tak ajar semua nie.
  • Ramai set mind kita, " Tunggu tua, baru nak tutup aurat.. Tunggu tua, baru nak beribadat banyak-banyak... " AJAL TAK MENUNGGU HARI TUAMU  cuba bayangkan, kita mati dalam sedang melakukan maksiat, Allahu.. :'(
  • Ibadah mestilah dipaksa untuk jadi darah daging kita. Sebab itu, Islam mengajar kita menyuruh anak-anak solat sejak dari kecil. Tiada istilah " kena ikhlas, baru buat " . Waktu kita kecil dahulu, adakah kita ikhlas solat, apabila mak dan ayah kita suruh solat? tak kan.. kita just, ikut.. tak buat nanti kena rotan, kena marah... macam tu lah konsepnya, Ikhlas itu akan datang apabila rutin ibadah yang kita buat dari kecil, walau dalam keadaan terpaksa sekalipun tu sudah istiqomah dalam diri. InsyaAllah. Tak sampai seru lagi? seruan tutup aurat telah lengkap diturunkan sejak 1400 tahun lepas
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya"[TMQ an-Nur (24):31]


  • Kita selalu tangguh-tangguh solat.. pada zaman dahulu, apabila tibanya waktu perang, seorang pemuda apabila ditanya sahabatnya " mengapa kamu tidak menghabiskan makan kurma itu dahulu? " pemuda itu menjawab, "aku takut lambat masuk syurga (pergi berperang, untuk mendapatkan jihad) " Allah... kita macam mana? 
Melakukan Sunnah-sunnah Nabi

  1. Mulakan setiap perbuatan dengan Bismillahirrahmanirrahim dan diakhiri dengan Alhamdulillah.
  2. Mulakan setiap pekerjaan dengan anggota sebelah kanan.
  3. Makan makanan yang paling hampir dengan kita walaupun ada sambal belacan yang paling dekat :)
  4. Makan sebelum lapar, dan berhenti sebelum kenyang.
  5. Kalau dapat mimpi yang baik, bangun pagi, ucapkan Alhamdulillah, kemudian ceritakan kat orang, insyaAllah akan jadi realiti.
  6. Kalau dapat mimpi yang buruk, bangun pagi, ludah sebanyak 3x ke sebelah kiri kita (ludah tu, bukan buang air liur betul2.. sekadar isyarat seperti meludah) , jangan cerita dekat orang. Contohnya kita mimpi kena makan dengan cicak besar, tak ke ngeri mimpi tu -_- 
  7. Mengamalkan kebersihan. Terutama ketika solat. Pakaian mesti bersih, bukan pakai seluar jeans yang sudah berbau hapak, sebulan x basuh. Telekung bersih, bukan yang banyak tahi lalat.
  8. Sentiasa memberi salam terlebih dahulu.
  9. sentiasa tersenyum.
  10. Bercakap yang baik-baik lebih baik daripada diam, diam lebih baik daripada bercakap tidak baik.
  11. Pergi ke jemputan-jemputan kenduri, walaupun kamu sedang berpuasa. 
  12. Menziarahi orang sakit.
  13. Mengiringi orang mati.
  14. DAN BANYAK LAGI :) cari ea..

    Sunnah Nabi dalam Rumah Tangga:

    1. Nabi masuk rumah, dimulakan kaki kanan, dan terus mencari Aisyah RA dan menolongnya membuat kerja rumah.
    2. Nabi selalu tidur beralaskan peha Aisyah RA.
    3. Nabi akan minum gelas yang digunakan Aishah RA, dan minum di tempat yang sama Aisyah minum.

    Apakah Kelebihan kepada Umat Nabi Muhammad pada Akhir Zaman? (kita lah umat akhir zaman)


    1. Menuntut ilmu itu dikira sebagai Jihad
    2. Diberi umur yang pendek. Berbanding umat terdahulu, umur mereka boleh menjangkau beratus tahun.
    3. Membuat amalan yang sedikit, tetapi digandakan pahalanya di sisi Allah.
    4. Kita berada di dalam agama yang SEMPURNA. Maksudnya, segala panduan hidup, sudah lengkap diceritakan di dalam al-Quran dan Hadis. 
    5. Kita umat yang dipermudahkan solatnya. Orang Islam boleh solat dimana-mana... contoh, di dalam hutan, di dalam bangunan, di luar bangunan, di tepi jalan, di atas rumput, di atas batu.. Agama lain mereka beribat hanya di dalam tempat-tempat suci mereka, seperti tokong, kuil, gereja dan sebagainya.
    DOSA, PAHALA ditentukan dengan TINDAKAN.
    Bukan sekadar mengaku Islam, tetapi tidak hidup
    seperti seorang Islam.


    Tuan moderator yang bagus. 

    Ustaz Fauzi dan Ustaz Khairul Amri

    *sampai di sini sahaja, semoga dapat ilmu yang bermanfaat. Banyak-banyakkan muhasabah diri. Peringatan buat diri Jah juga. Salah silap harap ditegur :) terima kasih. Assalamualaikum dan Selamat sejahtera ^_^