Saturday, July 28, 2012

fLy to China... :'(

aip2... nie first night without my roommate, my classmate, and my best friend kat sini...
Nurul Izzati Azis don't forget me here.. :'( aq dah rindu ko weyh!! sorry pagi tadi...
aq x nanges gak.. :'( aq sngatlah mengantuk.... sebb wat lab fizik mlm semalam...:'(
even kita baru kenal 2 buln lebih, aq sedih ko dah tingglkn upm.. hmm... nanti kat
Beijing, hati2 k... jgn culture shock lak.. kuatkan iman eak... bangaon awal kat sane...
sape r nak kejot ko nanti eak? hehe.. bawak 5 jam loceng.. senng nk bngun.. hehe...
thanks sebb tingglkn makannn sume 2.. sabun,, hehe... n for the wish.. :'(
sedih aq bacenyer... :'( jgn lupe kenangn kite kat sini eak... balik sini x ckp kedah daa..
ckp cine dahh dye.. ekekkeke :D oke lah.. ngntuk sudahh.. hehe.. muaaahh2!! syg ko zati!!
mkn2 sikit dr bilik 405 utk zati... :)


surprise kek for her!! :D

just for you dear.. :)




Fly to cHina.. :)




Saturday, July 21, 2012

ramadhan dtg lagi.. :)

0lla.. salam ramadhan.. :) pejam celik pejam celik, dah masuk ramadhan dah ea...
cepat betul masa b'lalu.. rasa mcm baru jea masul uPm nie... :) huhu...
pagi tadi sakit perut ku dtg balik... -,-' huk2... terpaksa ponteng lab fizik....
kalau Jah pergi.. rasa akan menyusahkan kawan2 yg len jea.. bek Jah tinggl dlm bilik
sorng2... :'( huhu.... umm.. tadi gi pelncaran program ihya' ramadhan... kat surau orion
.. rase ramadhan tahun nie... macm x rase sngat r.. x tau ngape... maybe jauh n family
 kot..sangat2 rindu kat rumah!!! :'(( huk2... kalau x derk test,, dah lame dah balik rumah...
ngehh2.. waktu aq duk2 melayan perasaan tue,,, t'ingt nk nenok citer malay kt youtube..
tengok citer Aku Ada, Kau Ada.. shahezy sam n yana samsudin.. berlakon kat korea.. :D
oke r jugak cite tue.. hekhek.. :) petng tadi gi taman landskap!! mule r aq teruje nk tngkap
 pic yg ade bnyk2 bunge tu ken!!.. owsemm lah tempat tuh!! cantik!!... UPM,, kau di 
hatiku lah!! hhehehe...  sayang uPm... nanti dh kahwin,, nak tngkap pic kt upm r...
e'eh?? HAKHAK.. insyaAllah.. :) hihihi... ade jea org tngkap pic wedding kt sini.. :)
al-maklum r.. kaya dgn floranye.. kui2... :D.. oke r.. nie ade buah tngn dari taman
 landskap :)
 bunga taik ayam pon cantik ape.. :)
 merah itu garang :)
nie syahiirah.. :) putih seyh dye :)

 si gadis merah.. haha... dak bunga :D
 si gadis oren.. kuang3.. :p



k... thanks bace entry Jah.. ade ke org bace?? HAHA.. abaikan... k...
go0d night dn selamat b'amal.. Assalamualaikum... :)
Salam Ramadhan Dari Jah Buat Semua.... (^_^)

Wednesday, July 11, 2012

sweetnyer!!! :D

Olla.. aip2. dah lame x update blog :) heewww... nie dah lame dah jadi...
baru sekarng nk citer.. LOL.. busy sket eak.. huhu... ari2 ade kwn sekelas Jah,
Fazira nama diberi, kecil org nye.. hehe.. dye hilang phone , dye post r kt fB g5
(kuliah Jah) .. mcm nie > salam...klu ad jmpa tpon nokia wrna merah.. bgtaw aq ekh
...tpon biasa jak..xda kmera.. tq:))) :(((.. < Fazira nie budak sabah... huhu
nak tau x,,, budak2 lelaki kelas Jah kumpul duit ramai2, belikan dye handset samsung
colby!! terkejut gila bila budak2 laki wat g2... sweetkan dyeorg!! :D dyeorg wat surprise
kat Fazira :)
 

okeh.. 2 jea nak citer :) hehe... k lah.. sayang g5 :) wiieeeuuu 




jamuan perpisahan n miss azean.. :'( lecturer math kitorang.. dye pindah upnm...
sayonara miss... :') take care yukk!! :D


kek ni sodap!! ngee :D



Wednesday, July 4, 2012

Salam Nisfu Syaaban





Bulan Syaaban muncul lagi. Syaaban menandakan umat Islam semakin menghampiri Ramadhan. Marilah kita sama-sama merenung sejenak apakah pengertian Syaaban dan Malam nisfu Syaaban. Masih ramai umat Islam di luar sana keliru dan musykil tentang amalan-amalan yang sepatutnya dikerjakan pada bulan Syaaban, dan terutamanya pada malam kelima belasnya. Sebelum itu, marilah kita sama-sama mendalami dan mengenali sedikit sebanyak info tentang bulan Syaaban ini.
PENGERTIAN SYAABAN
Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab. Bulan Syaaban juga merupakan bulan yang penuh dengan keberkatan. Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, dan pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.
Syaaban dimengertikan sebagai berpecah-pecah atau berpuak-puak. Dikatakan masyarakat Quraisy pada waktu itu berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir. Dan apabila datangnya Rasulullah S.A.W, baginda mengekalkan nama itu sehinggalah sekarang. Rasulullah S.A.W telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya. Diantara hadis yang paling masyhur ialah; Rasulullah S.A.W bertanya kepada sahabat-sahabatnya;
“Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?” Para sahabatmenjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui” Sabda Rasulullah S.A.W, “Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama)
MALAM NISFU SYAABAN
Nisfu dalam bahasa arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban. Maka, Nisfu Syaaban adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaabantahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu.
Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai. Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:Rasulullah S.A.W telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda S.A.W dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda S.A.W berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.” Baginda Rasulullah sendiri telah menggalakkan kita agar beramal pada malam kemuliaan nisfu syaaban dengan sabdanya :
Ertinya : “ Apabila tiba malam Nisfu Syaaban , maka hendaklah kalian bangun pada malamnya (melakukan ibadat) dan berpuasa pada siangnya, ini kerana Allah swt (turun merahmati hamba-hambaNya) pada malam tersebut mulai dari terbenamnya matahari ke langit dunia. Allah swt berfirman ” Adakah dari kalangan hamba-hambaKu yang memohon keampunan, maka akan Ku ampunkannya. Adakah dari kalangan mereka yang memohon rezeki , maka akan Ku turunkan rezeki untuknya. Adakah dari kalangan mereka orang yang ditimpa bala, maka akan Ku sejahterakannya. Adakah dari kalangan mereka yang begini dan adakah dari kalangan mereka yangt begini sehinggalah terbit Fajar “.
Setelah Baginda S.A.W selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a.“Malam ini adalah malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”
Hari nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Syaaban bermula pada 14 hb Syaaban sebaik sahaja masuk maghrib).
FADHILAT BULAN SYAABAN
Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah :
  • Memperbanyakkan puasa sunat
Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa Rasulullah S.A.W lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini. Begitulah tingginya pekerti Nabi Muhammad nabi junjungan kita.
Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."
  • Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W.
Kita sebagai umat Islam juga digalakkan untuk memperbanyak doa, zikir, dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W. Sabda Rasulullah S.A.W.: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)
  • Bertaubat
Kita juga digalakkan untuk melalukan taubat kepada Allah SWT. Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu." Sabda Nabi s.a.w. : Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu. Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s.di dalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan di bulan Syaaban, dimudahkan Allah atasnya Sakaratulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara Mungkar dan Nakir, ditutup Allah keaipannya di hari kiamat dan diwajibkan syurga baginya. Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Syaaban dan akhirKhamis daripada Syaaban, dimasukan dia ke dalam syurga. (dari kitab Al-Barakah). Berkata Siti Aisyah r.a., bulan yang lebih dikasihi oleh Rasululah s.a.w. ialah bulan Syaaban.
Sabda Nabi s.a.w.: Syaaban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani rohani). Sabda Nabi s.a.w.: “Bahawa puasa Syaba'an kerana membesarkan Ramadhan. Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Syaaban, kemudian dia bersalawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa maka di ampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatikan rezeki baginya” antara lain sabdanya lagi:“Bahawa Allah Ta'ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat”.
PERISTIWA PENTING DI BULAN SYAABAN
Mengenali bulan Syaaban tanpa mengetahui peristiwa penting yang berlaku di bulan Syaaban terasa tidak lengkap. Terdapat beberapa peristiwa penting yang berlaku sepanjang bulan Syaaban. Antaranya ialah malam Nisfu Syaaban, penukaran arah kiblat, dan peperangan bani Mustaliq.
SUMBER : hikmah.org.my